Teringat ketika kami sekeluarga dalam perjalanan pulang dari pasar.
Abah pernah cakap,

"manusia walaupun bijak tidak semestinya dia bijak, orang walaupun bodoh, dia tetap ada akal"
Itulah antara kata-kata yang pernah abah ucapakan kepada aku. Aku hairan kenapa pernyataan yang sedemikian dilontarkan oleh abah. Pada waktu itu, mungkin dia hanya sekadar ingin menundukkan ego aku yang sentiasa bermegah dengan kejayaan aku.

Namun begitu, ketika berada jauh dari dia, ketika kaki mula melangkah sendiri tanpa ada pimpinan tangan ibu dan abah, baru aku mengerti. Ketika berada dalam kalangan ramai cendekiawan dan bijaksana-bijaksini, aku dapat melihat keangkuhan mereka yang bergelar bijak pandai.


Pada waktu yang sama, aku teringat kepada kawan aku, Adam-seorang sahabat lama. Adam, walaupun dia seorang yang kurang dari akademiknya, tapi dia bukanlah bodoh sampai sanggup meniru di dalam peperiksaan, dia bukanlah bodoh sampai merasakan ilmu yang dia ada sudah cukup, dia bukanlah bodoh untuk bermegah dengan apa yang dia ada. Namun, aku kagum, disebalik kekurangan dia, dia ada akal untuk berusaha meningkatkan ilmu yang dia ada. Dia bergembleng tenaga untuk meningkatkan kemahiran mekanikal nya.

Kini, aku sedar, apa ertinya bijak. Apa guna nya bijak tetapi tidak berakal. Lebih baik menjadi bodoh tetapi tidak jahil. Sekurang-kurangnya, ia adalah yang terbaik untuk diri kita.

Abah mengakhiri kata nya sebelum aku keluar dari kereta,
"Kesilapan orang yang bijak ialah kerana dia merasakan dia itu bijak"
Kata-kata yang Muniey dedikasikan untuk aku:
"Semakin banyak kita belajar, semakin banyak kita baca, semakin banyak kita tidak tahu"

One Response so far.

  1. terharu aku bace hop tjuk nim...aku ingt g mase aku tidow umah mg dulu...aku xdop tudung nk pakai..mase u nk kuo g mkn kedai..barun pom kate, "pakaian bukn mlmbngkan perngai kiter..xsemestinye paka tudung 2 baik"..aku sokong sngt2... (^_^)

Leave a Reply