Malam yang indah bersama KUMOSC.

Malam musim sejuk yang amat menyejukan, sehinggakan menusuk ke tulang ditempuhi oleh aku dan kawan-kawan. Hanya untuk beramah mesra, menjalinkan hubungan dan mengeratkan silaturahim dengan senior dan rakan-rakan yang berada dalam KUMOSC. Syukur, semuanya berjalan dengan lancar.

Dalam majlis itu, seorang pemuda mengeluarkan buah pemikiran yang bernas, yang berbenihkan 'hak manusia'.

Sememangnya, kita hidup penuh dengan kekosongan yang perlu diisi. Itulah asas kepada hak kita sebagai seorang manusia, yang memerlukan keperluan asas demi menjalani hidup yang selesa. Pakaian, pendidikan, makanan serta tempat tinggal. Begitu juga dengan pengisian kepada hati yang kosong dengan asas kerohanian.

Antara hak yang paling penting bagi kita adalah privasi. Ada hal tentang diri kita, dimana kita hanya memerlukan untuk diri kita. Seperti aku, hidup aku adalah privasi aku dimana aku ingin mengekalkanya sedikit tersendiri daripada pengetahuan orang. Itu adalah kerana ia hak aku untuk mempunyai ciri tersendiri.

"kawan, seorang yang menjaga maruah kawan nya, bukan membawa buah mulut untuk mengaibkan nya"- untuk teman.

Namun begitu, kita tidak sedar yang diri kita sibuk menganggu hak orang?

Leave a Reply