Berada disini, dalam usaha untuk mendapatkan ijazah kedoktoran, aku teringat zaman aku bersusah untuk menggapai Sijil Pelajaran Malaysia. Tatkala memegang slip itu, aku lega. Namun hembusan kelegaan aku merupakan satu detik permulaan yang baru untuk perjalanan yang masih lagi panjang. Iaitu, perjalanan kehidupan.

Selang minggu disini aku disibukan dengan ujian kecil. Keputusan ujian itu pelbagai. Namun aku puas atas usaha aku yang tidak seberapa.

Bukan markah yang mengukur sesuatu, namun kepuasan atas sesuatu itu adalah ukuran.

Kepada saudari Lina Chan, dan semua, khusus yang ingin mengambil peperiksaan.
Dalam sesuatu peperiksaan, ujian mahupun kerja, letakan sebab apa anda melakukan sesuatu itu. Untuk apa sebab yang anda letak sekarang, mari kita berfikir sejenak agar kita jelas dengan apa yang anda lakukan.

Untuk apa anda buat, letakkan diri anda dahulu. Setujukah jika saya cakap, anda hanya lebih ikhlas jika buat sesuatu itu untuk anda? Sebenarnya, salah satu lumrah manusia adalah membuat sesuatu atau memberi sesuatu untuk dapat sesuatu balik. Diri sendiri menjadi pertaruhan; dimana hasil dari usaha yang anda curahkan samada besar atau kecil, impaknya adalah kepada diri anda. Lihat dari aspek kehendak diri. Lihat dari aspek apa yang hendak dicapai.
Apa yang diberi, itulah yang dikehendaki balik diri kita.

Untuk apa anda buat, letakkan ibu dan bapa seterusnya. Untuk keberkatan hidup, dunia mahupun akhirat. Cara termudah untuk bahagia adalah dengan menyenangkan kedua ibu dan bapa. Berusahalah untuk senyuman yang tidak ternilai terukir di wajah ibu dan bapa. Ia juga merupakan salah satu ubat untuk kepenatan mereka mencari pendapatan untuk keluarga. Bagi ibu, kebahagiaan yang diberikan oleh anak menyebabkan mereka lupa tentang sakitnya jemputan maut tika melahirkan anak.
Apa yang hendak dicapai, pastikan ia mampu digapai.

Untuk itu, setiap apa yang anda laku dan usahakan, anda akan berpuas hati.

Untuk Lina Chan,
Nasihat dari saya untuk anda sebelum SPM,
  1. Fikir kehendak diri. Dalam masa terdekat apa yang anda hendak jadi, apa cita-cita anda. Anda tidak perlu kejar untuk mendapat semua A. Benar, jika mendapat semua A anda akan senang mendapatkan tawaran ke Universiti dan diberikan banyak pilihan. Namun, pastikan apa yang kita hendak bersesuaian dengan cita-cita.
  2. Fikir kehendak ibu dan bapa. Lina, semua ibu bapa hendak yang terbaik. Namun mereka tidak memaksa anak mereka untuk menyeksa diri mendapat sesuatu yang belum lagi pasti tergapai. Mereka sudah berpuas hati jika melihat anak mereka berusaha, walaupun ia hanyalah sekecil-kecil usaha.
  3. Jangan peduli kehendak orang lain. Bukan semua tahu apa yang terbaik untuk diri kita, Namun kita perlu mendengar nasihat mereka, tetapi setiap keputusan yang kita buat mestilah berdasarkan kehendak diri kita.
  4. Usaha jangan putus, Jangan mengalah walaupun jatuh sekejap, teruskan mendaki. Tawakal.
  5. SPM, cuma permulaan, perjalan hidup yang masih panjang. Jangan anggap SPM segalanya dan anda harus bermatian untuk ia. Tidak~!. Ia cuma sekecil langkah permulaan.
  6. Jangan kecewa dengan keputusan. Berpuas hati dengan usaha.

Buat Lina Chan - Terima Kasih | Satu penghargaan yang bermakna untuk saya.
Root for education is bitter, but the fruits are sweet. Still though, life is an educational journey.

Leave a Reply