Pentingkan diri, satu sifat yang diskeptikalkan.

Pernahkan anda mendalami maksud dan makna disebalik dua patah perkataan itu; PENTING DIRI? Ada berpendapat, penting diri merupakan salah satu sifat negatif yang tidak patut diamalkan kerana apabila mementingkan diri, manusia sering kali melupakan orang disekeliling. Yang dimaksudkan dengan orang sekeliling adalah keluarga dan kawan. Ada juga berpendapat bahawa penting diri adalah salah satu sifat dimana orang itu melakukan setiap perkara berdasarkan kelebihan dan keutamaan hanya untuk kepentingan.

Contoh yang biasa. Anda seorang ketua yang pentingkan diri jika anda mengutamakan kroni. Anda seorang pelajar yang pentingkan diri jika hanya anda yang mahu berada diatas sambil membiarkan pelajar lain di takuk lama. Anda seorang kawan yang pentingkan diri jika meninggalkan kawan di belakang.

Ramai tersilap mendefinisikan penting diri. Apa yang dilihat sebagai penting diri sebenarnya sifat sombong. Fikir sekali lagi, apa itu penting diri. Fikir sekali lagi, apa itu sombong. Nampak apa bezanya?

Penting diri, dari sudut subjektif, adalah satu cara diri kita mengadaptasikan minda dan fizikal kita dalam persekitaran yang begitu kompetitif. Kita sebenarnya berada dalam masyarakat yang disesuaikan dengan tiga taraf sosial. Dimana sahaja kita dikelompokan, diri kita berusaha untuk berada di kelompok teratas. Jika kita sudah berada diatas, kita akan cuba untuk kekal disitu. Untuk menjadi kelompok diatas itu, kita menjadi penting diri.

Apabila kita hidup dalam persekitaran yang rapuh. Ia adalah cara terbaik untuk hidup.


Perkara yang perlu diutamakan dalam mementingkan sesuatu untuk diri adalah pencapaian dan kejayaan. Tidak kiralah anda seorang pelajar mahupun perkerja, yang dinilai tetap pencapaian. Bagitahu pada diri anda, siapa yang akan ambil berat pasal anda ? Siapa yang akan ambil tahu pasal keselesaan keluarga anda? Bukankah anda dan keluarga yang hanya ambil kisah pasal anda. Begitu juga orang lain mereka perlu fikir tentang mereka, baru mereka akan kusutkan mereka untuk orang lain.

Hanya anda yang fikir pasal diri anda, keluarga lebih daripada orang lain.
Anda hanya melakukan yang terbaik untuk diri. Untuk menjadi teratas. Namun diatas, bukan lagi tempat untuk mendongak. Disaat itulah, anda perlu menghulurkan tangan untuk yang lain.

Penting diri bagus. Namun ia lebih bagus jika ditoleransikan dengan kerjasama. Sekarang nampak, penting diri dan sombong. Sekarang tahu siapa yang peduli.

(Nota ringkas:post mungkin tergantung kerana post ini merupakan subjektif, meluas. Apa yang tertulis hanyalah pada hujung pena)

Leave a Reply